Vad är barnkonventionen?

Igår var grabbarna iväg på avslutningspizza på pizza house och knöt ihop fotbollsäsongen.
Med sig hem hade de en varsin tröja med sina fotbollskamraters namn på. 
Robel var mållös och sa "i cant say much, but all of them love me" . 
Varpå jag svarade, "Ja Robel, we all do". 

Hoppas så på mer svar idag. Sen är tiden ute. Jag har en bra känsla i magen samtidigt som jag vet att det praktiskt taget är omöjligt. Migrationsverket ändrar sig ju inte. 3 överklagningar och alla är nekade uppehållstillstånd.
Det gnager i hela magen på mig.

Ända sedan vi flyttade tillbaka till rådjursvägen har det alltid kommit flera kompisar hit på morgonen för att ta följe med grabbarna.
De har varit här och badat och hängt på dagarna. 
Dörren är alltid öppen, precis som en sväng dörr.

En av killarnas kompisar har sagt till oss 2 gånger att ni måste adoptera dom, vafan. Adoptera. Jag vet det är praktiskt omöjligt och kostar pengar, men de får inte flytta. 


Ingenting är enkelt min vän. Och jag önskar att jag kunde ändra systemet. 
Att det kunde bli mer rättvist. Att ensamkommande barn som kommer hit behandlas mer rättvist, får en rättvis chans att få va här i sverige, under mer trygga förhållanden.
 
Mitt hjärta har öppnats ännu mer, det känns ännu mer. Känslorna är större, starkare och det gör mer ont. Vem ska prata för dessa barnen om inte vi som familjehem gör det? Vi har världens bästa konsulent som är helt fantastisk som gör allt hon kan med de lagar, regler och den sekretess hon är tvungen att följa. Vi har även världens bästa på soc som med brinner för detta och gör allt det hon kan.

Världens bästa Erik ringde FARR häromdagen och även en på justitiedepartamentet för att få mer kött på benen. Vi gör allt vi kan. Men som "familjehem" är man igentligen ingenting samtidigt som vi är allt för killarna. Men det är en godeman som företräder och är deras "förälder" här i Sverige. 

 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)


Alla barn är tydligen inte alla barn.
Eller de kanske bara gäller de som är födda i sverige? Trots att barnkonventionen ska gälla överallt.
Enda landet som inte följer barnkonventionen är USA. Hur kan då våra killar behandlas annorlunda?

Alla barn har rätt till medicin, skola, trygg och säker uppväxt, att gå i skola. Myndigheter ska lyssna på barnen innan beslut fattas. 

Läste ni mitt tidigare inlägg om hur de var i etiopien? Där stod de att nätverk läggs ner för man inte ska kunna kontakta varandra där, barn går ej i skolan, det är krig och oroligheter i etiopien utom i huvudstaden, för NU. Robel har sagt i flera månader att de inte funkar att ringa till etiopien pga "networket" nu förstår vi ju varför. Det är ju ofta nedstängt pga kriget. 

Följs barnkonentionen om man skickar tillbaka barn till detta land utan anhörig och en trygg plats att skicka dem till? Om det desutom är mot deras vilja. De vill inte sätta sig på barnhem. 
Har man då lyssnat på grabbarna? Är då alla lika mycket värda?

Kommentarer

Kommentera:

Ditt namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (visas bara för mig)

Bloggadress/hemsida:

Kommentar:

När dina steg har tystnat, finns ändå ekor kvar. När dina ögon slocknat, vi alla minnen har. Vi spar dem i vårt hjärta, tar fram dem då och då, så kommer du för alltid att vara här ändå.
Vila i frid Baraa ❤